Egitaraua OLATUAK obrarekin hasiko da, Félix Ibarrondoren lanarekin, txistu, akordeoi eta perkusiorako. Duela hamarkada batetik hona, maisuak bere katalogoan txistu-talde desberdinetarako hainbat obra gehitu ditu, guztiak Silboberriri eta bere interpreteei eskainita. Obra horiek estreinatu, grabatu eta argitaratu dira. Bere hitzetan, lan laburrak dira, gaur egun, bere konpasetan soinuaren esentzia eta modulazio plastikoa berak bizi duenaren arabera islatzen duelako, alferrikakoa alde batera utziz.
Francisco Martin Quintero-ren ATISBOS DE LO INSONDABLE obra estreinatu berri dugu hirukoteentzat eta egilearen hitzetan: “Musika egitea gero eta gehiago agertzen zait ezezaguna den zerbaiti begiratzea, eta ulertzeko ahaleginetan, forma ematen diot. Obra osatzen doazen mugimenduen ibilbidea ikuspegi-sorta bat besterik ez da, eta misterio hori ulertzen saiatzen naiz, baina ahaleginak egin arren, itxita dago”.
José María Sánchez-Verdú-ren LUZ NEGRA IV estreinatuko dugu gaur, txistu bakarlariarentzat. 2019an hasi zen piezen ziklo bateko parte da. Ziklo honetan, “argi beltza” kontzeptuaren inguruan, ikuspegi poetiko oso desberdinetatik egiten dira hausnarketak. Pieza honek oso oinarrizko erritmoak eta materialak artikulatzen ditu, eta aberastasun bereziko lur emankorra marrazten du. Ikuspegi hauek guztiak bidean azaleratzen doaz, non txistulariak teknika berezia erakutsi beharraz gain, gorputzaren energiaren graduazio desberdinak ere lantzen dituen eta, horrela, pertzepzio maila desberdinak artikulatzen dituen idazkera batean, zeina, bere esentzialtasuna gorabehera, erresonantzia eta soinu-planotan oso polifonikoa baita.
Carlos Satué-ren ITZALETATIK I estreinatu berri dugu, txistu eta akordeoirako. Bi zatiz osatuta dago. Satué-k honako hau dio: "II. zatian hasi nintzen, txistu, akordeoi eta perkusio (txalaparta eta marinba) hirukotea delarik, eta ondoren, I. zatia egin nuen, txistu eta akordeoirako, eta hori da gaur entzungo duguna. Biak oso lotuta daude materialei eta proportzio aureoari dagokionez. Azken hori, denbora-dimentsioei dagokienez ere aplikatzen da. Bi piezak bakarka egin daitezke, independenteak balira bezala”.
OTXATE David Cantalejoren obra hirukoteentzat. Trebiñu konderriko Otxate herriaren kondaira du inspirazio-iturri. Ustezko fenomeno paranormalen ondorioz, XX. mendearen amaieratik da ezaguna. Horrela, obraren ideia nagusia "aurkako" ñabarduren garapenean oinarritzen da; hau da, ezerezetik oso indartsura eta alderantziz. Alde batetik, kontrasteak bat-batean agertuko dira. Eta bestetik, progresioa mailakatua izango da, puntu gorenera iritsi arte.
NOTAS
Comienza el programa con “OLATUAK” de Félix Ibarrondo “el vasco universal” para txistu, acordeón y percusión. Desde hace ya una década el maestro ha incorporado a su catálogo varias obras para diferentes formaciones de txistu, todas ellas dedicadas a Silboberri y sus intérpretes, obras que han sido estrenadas, grabadas y publicadas, son obras breves porque según sus palabras hoy en sus compases plasma la esencia, la modulación plástica del sonido según él la vive, dejando de lado lo superfluo.
De Francisco Martin Quintero estrenamos bien recientemente
”ATISBOS DE LO INSONDABLE” para el trío y en palabras de su autor:
“El hacer musical se me presenta cada vez más como un mirar a algo desconocido que me esfuerzo por comprender dándole forma. El curso de los movimientos de la obra no es más que una sucesión de perspectivas con las que trato de comprender ese misterio, que pese a mis esfuerzos, permanece en clausura”
LUZ NEGRA IV de José María Sánchez-Verdú en estreno absoluto para txistu solista.
Forma parte de un ciclo de piezas que comenzó en 2019. En este ciclo de piezas se reflexiona desde puntos de vista poéticos muy diferentes sobre el concepto de “luz negra”. La pieza articula pulsaciones y materiales muy primigenios que trazan un terreno fértil de especial riqueza. Todas estas perspectivas se destilan en un sinuoso trayecto donde el txistulari debe implicar no solo un especial virtuosismo sino también diferentes gradaciones de la propia energía del cuerpo, articulando diferentes niveles de percepción en una escritura que, pese a su esencialidad, es enormemente polifónica en sus resonancias y planos sonoros.
ITZALETATIK I de Carlos Satué para txistu y acordeón. Recientemente, estrenada. Consta de dos números. Dice Satué: “Comencé por el II, que es un trío de txistu, acordeón y percusión (txalaparta y marimba) y posteriormente hice el I, para txistu y acordeón, que es el que vamos a oír hoy. Los dos están en estrecha relación en cuanto a materiales y proporción áurea. Ésta última incluso en lo que respecta a sus dimensiones temporales. Los dos números pueden hacerse individualmente como piezas independientes”.
OTXATE de David Cantalejo para trío. Inspirada la leyenda del pueblo de Otxate que forma parte del municipio del Condado de Treviño, lugar que ha tomado fama desde finales del siglo XX debido a supuestos fenómenos paranormales. Así la idea general de la obra se basa en el desarrollo de los matices “opuestos”; esto es, de la nada al fortísimo y viceversa. Por un lado, los contrastes aparecerán de forma súbita. Y por otro, la progresión será gradual hasta alcanzar un clímax.
SILBOBERRI TXISTU ELKARTEA
Durangon egoitza duen Silboberri Txistu Elkartea 2000. urtean sortu zen Bizkaian txistuaren errepertorioa gaurkotu eta berritzeko helburuarekin. Instrumentu horretako irakasle, ikasle eta zaleek osatzen dute, eta txistu garaikidearen sena areagotzeko lanean ari da. Errepertorioa hedatzeaz gain, berria sortzen du eta instrumentuaren ikerketa eta garapen organologikoan laguntzen du. SILBOBERRI ikerketa, garapena eta berrikuntza (I+G+B) adierazlea da euskal kulturaren zenbait arlotan: argitaragabeko errepertorioak berreskuratzen, lehiaketak antolatu eta lanak argitaratzen, enkarguei lotutako musika berria sortu eta haren interpretazio bikaina bideratzen, eta imajinatutako musikari ekiteko instrumentu ereduak lortzeko lan egiten. Konpositoreek imajinatutako musikaz eta harekin gozatzeaz ari gara, abangoardiako musikaren jardunbidean barrena ari diren Silboberriko txistularien interpretazio-gaitasunari esker. Elkartearen barruko taldeek erantzuten diete egungo enkarguei; denetatik aktiboena egitaru honetan aurkezten dena, hau da txistua, akordeoia, perkusioa.
Con sede en Durango, Bizkaia, surge en el año 2000 con el objetivo de actualizar y renovar el repertorio del txistu. Es una asociación integrada por profesores, alumnos y simpatizantes del txistu, y trabaja amplificando el pulso del txistu contemporáneo. Divulga su repertorio, genera nuevo y colabora en la investigación y desarrollo organológico del instrumento. SILBOBERRI representa una I+D+I –investigación, desarrollo e innovación– en el panorama de la cultura vasca, cuando recupera repertorio inédito de legados musicales, cuando promueve concursos y publica obra, cuando genera nueva música a través de sus encargos –a los que procura además una interpretación de excelencia–, y cuando trabaja para conseguir modelos de instrumento con los que se pueda abordar la música imaginada. Música imaginada por los compositores que pueden disfrutar del hacer interpretativo de los txitularis de Silboberri versados en el gesto necesario para la música de vanguardia. Dentro de la asociación diferentes formaciones abordan los encargos actuales, entre ellas la más activa es la de txistu, acordeón, percusión que presentamos en este programa.
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